Achtergrond
Het oorspronkelijke idee achter geoormerkt geld gaat terug naar 2009. Het ontstond als antwoord op de vraag hoe microkredieten bij de doelgroep terecht komen. Bijvoorbeeld voor de aanschaf van een naaimachine om in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien, zonder dat er geld aan de strijkstok blijft hangen en vanuit de wens dat het geld ook daadwerkelijk besteed wordt aan de aanschaf van die naaimachine.
Het idee achter geoormerkt geld is in de jaren daarna uitgewerkt en gepatenteerd. We hebben verschillende toepassingsmogelijkheden onderzocht en in detail uitgewerkt.
Instrumenten voor de bestrijding van de schulden- en armoedeproblematiek in Nederland vormen de gedroomde eerste toepassing. Niet voor de hand liggend, maar wel een bijdrage aan de oplossing van een groot maatschappelijk probleem, waarvoor toentertijd nog weinig aandacht was.
In 2016 is Buyproxy opgericht om de technologie te bouwen en toe te passen. In 2018 was de eerste versie van het platform gereed en in 2019 hebben we de eerste versie van de betaalpas ontwikkeld. We werken nu met een aantal partijen aan verschillende
maatschappelijke toepassingen van geoormerkt geld.
Onze kernwaarden
Zorg
We bewaken de financiële en privacybelangen van consumenten.
Transparant
We leggen duidelijk uit wat we doen, waarom we dat doen en hoe we dat doen.
Integriteit
We onderhouden hoge morele en ethische maatstaven.
Betrouwbaarheid
We doen wat we hebben afgesproken en doen dat consequent.
Passie
We zijn pas tevreden als onze oplossingen voor mensen echt wat betekenen.
Duurzaamheid
We maken onze sociale verantwoordelijkheden en die voor het milieu waar.
Professionaliteit
We doen wat we doen op de best mogelijke wijze.